Per què alguns dels nostres canviadors tenen baranes?

Ja fa un temps que l’equip educatiu de la nostra escola, després de l’assistència a uns cursos, va valorar els avantatges de poder fer el canvi de bolquers amb un canviador de baranes, element molt lligat a la nostra manera de fer.

Aquest projecte va quedar aturat per motius aliens a l’equip.

El curs 2012-2013 vàrem tenir l’oportunitat de poder tenir un canviador d’aquest tipus i des de l’estança de Picarols (nadons) ens vàrem animar a posar en marxa aquest projecte. Així, a partir del mes de febrer de 2013, vàrem tenir un nou canviador a l’estança de Picarols. Realment era el mateix canviador, però en Habib, el nostre cuiner, ens va construir unes baranes de fusta i les va adaptar al canviador que ja teníem.

Es veia molt diferent!

Canviador de baranes

Canviador de baranes

Des del principi vàrem observar que permetre a l’infant moure’s lliurement mentre li canviàvem el bolquer afavoria que aquest fos un moment agradable de relació, on ell era el protagonista i podia participar-hi, col·laborant en tot allò que li feia l’educadora i que ell estava preparat per fer.Interacció canviador II

Col·laboració canviador IIEn respectar el moviment lliure de l’infant, li possibilitàvem que adoptés les postures que li convenien segons el seu desenvolupament motriu, descobrint i exercint les capacitats que tenia ell mateix i afavorint-li l’autonomia.

El nen té la necessitat innata de moure’s”

Amb aquest canviador nou, els infants es poden aixecar, es poden moure com i quan vulguin, igual que ho fan quan estan per l’estança. Com que són ells qui escullen la postura en la que volen estar i se senten més còmodes, els canvis de bolquers són molt més relaxats i són un moment idoni per a crear i reforçar el vincle amb l’educadora.Autonomia canviador

És molt bonic i satisfactori veure com els nens i les nenes van provant tota l’estona el seu cos i les seves possibilitats: uns estan estirats i es van girant intentant tocar les baranes; uns altres ja s’agafen a les baranes i es posen drets; molts comencen a fer petites col·laboracions en el seu propi canvi de bolquers (aixecant una cama, estirant els braços per a facilitar-nos el posar-li la samarreta, etc…).

Coi·laboració canviadorTambé hem de tenir en compte que l’infant s’expressa mitjançant el moviment.

Per l’infant, el fet de deixar-lo moure’s durant el canvi de bolquers, dóna com a resultat que es pugui continuar expressant”

Interacció canviadorNosaltres estem molt contentes amb aquest nou canviador, perquè hem tingut l’oportunitat de poder observar com els infants gaudeixen del seu propi canvi de bolquers d’una manera més àmplia (amb el seu moviment, amb el coneixement del seu cos i les seves possibilitats) fent d’aquest moment una estona de plaer en la que poden tenir una atenció més individualitzada.

Perspectiva des del canviador

També hem pogut veure que els infants tenen una altra percepció de l’espai on es troben en relació a la resta de l’estança. La posició dret i el fet de poder voltar i moure’s dins el canviador els permet aquesta visió diferent.

El projecte de canviador de baranes ha tingut continuïtat a l’escola. Amb això volem dir que al curs 2013-2014 hi va haver canviador de baranes a les estances de Picarols (nadons), Maraques (1-2 petits), Xilòfons (1-2 mitjans) i els nens que van iniciar aquest projecte el van continuar tenint a l’estança de Güiros (1-2 grans).

D’aquesta manera, nous infants i altres educadores de l’equip, han pogut gaudir de la seguretat i de les possibilitats que ens ofereix el poder canviar el bolquer amb el canviador de baranes. Respectant la llibertat de moviment dels infants, creant i afavorint el vincle entre l’educadora i el nen/a.

L’equip educatiu de Pam i pipa

——————————————————————————————————————————–

Ya hace un tiempo que el equipo educativo de nuestra escuela, después de la asistencia a unos cursos, valoró las ventajas de poder hacer el cambio de pañal con un cambiador con barandilla, elemento muy ligado a nuestra manera de trabajar.

Este proyecto se quedó parado por motivos ajenos al equipo.

En el curso 2012-2013 tuvimos la oportunidad de poder tener un cambiador de este tipo y desde la estancia de Picarols (bebés) nos animamos a poner en marcha este proyecto. Así, a partir del mes de febrero de 2013, tuvimos un nuevo cambiador en la estancia. Realmente era el mismo cambiador, pero Habib, nuestro cocinero, nos construyó unas barandillas de madera y las adaptó al cambiador que ya teníamos.

¡Se veía muy diferente!

Desde el principio observamos que permitir al niño/a moverse libremente mientras le cambiábamos el pañal favorecía que fuera un momento agradable de relación, donde él/ella era protagonista y podía participar colaborando en todo aquello que le hacía la educadora y que él/ella estaba preparado para hacer.

Al respetar el movimiento libre del niño/a, le posibilitábamos que adoptase las posturas que le convenían según su desarrollo motriz, descubriendo y ejercitando las capacidades que tenía él/ella mismo/a y favoreciendo su autonomía.

El niño tiene la necesidad innata de moverse

Con este nuevo cambiador, los niños se pueden levantar, se pueden mover cómo y cuándo quieran, igual que lo hacen por la estancia. Como son ellos los que escogen la postura en la que quieren estar y se sienten más cómodos, los cambios de pañal son mucho más relajados y son un momento idóneo para crear y reforzar el vínculo con la educadora.

Es muy bonito y satisfactorio ver cómo los niños y las niñas van probando todo el rato su cuerpo y sus posibilidades: unos están estirados y se van girando intentando tocar las barandillas; otros ya se cogen a las barandillas y se ponen derechos; muchos comienzan a hacer pequeñas colaboraciones en su propio cambio de pañal (levantando una pierna, estirando los brazos para facilitarnos el poner la camiseta, etc…).

También tenemos que tener en cuenta que el niño se expresa mediante el movimiento.

Para el niño, el hecho de dejarlo moverse durante el cambio de pañal da como resultado que se pueda continuar expresando”

Nosotras estamos muy contentas con este nuevo cambiador, porque hemos tenido la oportunidad de poder observar cómo los niños disfrutan del su propio cambio de pañal de una manera más amplia (con su movimiento, con el conocimiento de su cuerpo y sus posibilidades) haciendo de este momento un rato de placer en el que pueden tener una atención más individualizada.

También hemos podido observar que los niños tienen otra percepción del espacio en el que se encuentran en relación al resto de la estancia. La posición de derecho y el hecho de poder girarse y moverse dentro del cambiador les permite esta visión diferente.

El proyecto de cambiador de barandillas ha tenido continuidad en la escuela. En el curso 2013-14 hubo cambiador de barandillas en las estancias de Picarols (bebés), Maraques (1-2 pequeños), Xilòfons (1-2 medianos) y los niños que iniciaron este proyecto lo continuaron teniendo en la estancia de Güiros (1-2 grandes).

De esta manera, nuevos niños y educadoras del equipo han podido disfrutar de la seguridad y de las posibilidades que nos ofrece el poder cambiar el pañal con el cambiador de barandillas. Respetando la libertad de movimiento de los niños, creando y favoreciendo el vínculo entre la educadora y el niño/a.

El equipo educativo de Pam i pipa

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Escola, Uncategorized i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s